2016 års sista lista

Om jag har en enda fast bloggtradition är det den här, att jag alltid, oavsett hur lite eller mycket jag bloggat under året som gått, alltid publicerar den här listan på årets sista dag. Och idag är inget undantag, givetvis.

Jag känner mig väldigt redo att lämna 2016 bakom mig. Det har, känslomässigt sett, varit ett oerhört påfrestande år eftersom mitt hjärta både har svämmat över av glädje och blivit till aska av sorg och ledsamhet. Men, som min syster skrev till mig;

”Nu lämnar vi det bra och det dåliga som varit 2016. Är du redo för 2017?”

Mitt svar på den frågan var ett rungande JA! Efter att också ha hunnit fundera över 2016 med eftertänksamhet och reflektion känner jag att mitt svar är ännu mer sant.

Åtta händelser som varit bra det här året?
1. Min långa sommarsemester
2. Att jag har gjort bloggen till en större del av min vardag
portraits, our 80th birthday party, karlskrona portraits, our 80th birthday party, karlskrona
3. Mitt och mina systrars gemensamma 80-års kalas i somras
4. Min 30-års dag i januari som jag fick fira med min familj
5. Alla resor jag har gjort i år
frosty, thursday, helsingborg
6. Att det kom (ganska mycket) snö
7. Att jag lärde känna Sofia och Ida och att vi startade bokklubb ihop
tuesday, swimming with ingrid, helsingborg
8. Alla gånger jag gled ner till havet och badade tillsammans med fina personer
9. Mitt jobbyte
10. Utvecklande och jobbiga samtal med min mentor

Två händelser som varit sämst det här året?
1. All skit som hänt mina nära och kära
2. Att jag börjat deala med situationer jag varit med om (det är i och för sig bra) som drar upp mindre kul sidor av min personlighet

Vad har du lärt dig i år?
Att jag behöver tid för att kunna släppa saker.

Blev året som du har tänkt dig?
Innan det började ville jag bara att det skulle bli bättre än 2015. Och det har det varit, men jag hyser samtidigt så oerhört blandade känslor för 2016. Jag har varit med om så fina upplevelser och händelser samtidigt som jag har känt mig så instabil i mig själv och varit orolig för människor jag står nära.

Vad har du mest lyssnat på för musik?
Jag låter Spotify svara på den här frågan, precis som vanligt:
my year in music 2016 my year in music 2016

Årets musikupptäckter har varit Little Jinder och Ghost B.C., två akter som jag aldrig lyssnat på tidigare. Båda fastnade! Det här har också varit ett år då jag har sett många bra konserter, bland andra med; Ghost B.C., Mumford & Sons, Timbuktu, Little Jinder och Laleh.

Vad har du tittat på? (film, tv, serier…)
Jag har peppat mest inför de nya avsnitten av Gilmore Girls: A Year in the Life, på Netflix. Och förutom det har jag bara fortsatt följa mina gamla vanliga serier. Om jag ska peka ut ett par tv-serier som ligger mig extra varmt om hjärtat är det iZombie och How To Get Away With Murder.

Filmer är svårare, för jag somnar fortfarande bara när jag ser något som är längre än 42 minuter, och det gör mig så ledsen. Undantaget är bio och två av årets bioupplevelser är The Walk (som jag och Johanna dessutom såg i 3D!!! Jag hade kramp i benen när jag kom hem… hehe!) och The Dressmaker.

easter eve, karlskrona
Familia <3

Vilka människor har du hängt mest med år?
Min familj, tror jag, och mina gamla och nya kollegor.

Vilka nya personer har du lärt känna i år?

Ida och Sofia. Jag är så himla glad att jag har lärt känna de här två megafina människorna!

Vad är det vackraste du fått i år?

Lite mer energi och en väg framåt som känns ljus.

Vad är det bästa du har läst?
ett år av magiskt tänkande av joan didion
Den här, Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion.

Jag ska också sammanställa mitt år genom en boklista, så stay tuned! Den kommer i början av 2017 som ett enda gigantiskt boktips.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag sa upp mig, åkte till Finland och gick på ett yogapass på Friskis & Svettis för första gången.

new job, helsingborg me, helsingborg
Nya äventyr och en glad person på väg mot första dagen på nyss nämnda äventyr.

Vad var din största framgång i år?

Att jag, i hård konkurrens, fick ett erbjudande om ett jobb jag aldrig trodde att jag skulle få.

Bästa köpet?
Mina nya köksstolar.

lunch at mommees, helsingborg
En extra god lunch på Mommees.

Vad spenderade du mest pengar på?

Mat och resor, livets bästa grejer!

Vad önskar du att du gjort mer?

Skrivit och varit kreativ.

breakfast, helsingborg
Födelsedagsfrukost

Vad gjorde du på din födelsedag i år?

Jag tränade, åt god frukost och gick ut och åt jättegod middag på restaurang med min familj. Jag har bloggat om det här.


Vilket datum från året kommer du alltid att minnas?

Den 28 mars.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Både och. Som jag nämnt tidigare så har det här året inneburit de högsta toppar och de djupaste dalar. Ofta samtidigt.

Mest stolt över?
Att jag har tagit mig igenom det här året och ändå, trots allt, känner att jag kommer lite starkare ur det. Även om det går långsamt. (För långsamt om du frågar min otåliga sida.)

Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov. Men däremot är det flera vänner som har blivit föräldrar för första gången <3

Vilka länder besökte du?
Danmark, Spanien, Grekland, Finland och Sverige.

saturday, kärntruppen, copenhagen
Köpenhamn.

saturday, yayoi kusama exhibition, louisiana, humlebäck
Humlebäck.

sunday, crete
Kreta.

saturday, barcelona
Barcelona.

saturday, helsinki
Helsingfors.

autumn, stockholm
Stockholm.

saturday, malmö
Malmö.
Fast det räknas nästan inte, för det känns inte som en resa att åka dit, men jag har varit där så mycket i år och jag gillar den staden så himla mycket så den får vara med ändå!

easter eve, karlskrona
Karlskrona.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Jag önskar att jag hade känt mig lite lugnare inombords.

Vem saknade du?
Mig själv.

the ocean, öresund, helsingborg pålsjö forest, helsingborg
Vad fick dig att må bra?
Promenader i skogen eller längs havet, träna och att inte jobba.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag vill skriva mer, läsa mer, resa mer, våga öppna mig mer och känna mig mer stabil i mig själv.


Listor från tidigare år hittar ni här:
2015, 2014, 2013, 2012 och 2011

Detta inlägg publicerades i höst, sommar, summan av kardemumman, våren, vinter. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till 2016 års sista lista

  1. Ett himlans händelserikt år verkar du ha haft, Malin! Bokklubben och häng med er toppar min lista med!

  2. Pingback: 2016: januari – juni |

  3. Pingback: 2017 års sista lista |

  4. Pingback: 2018 års sista lista |

Lämna en kommentar