2017 års sista lista

Årets sista dag innebär enligt tradition på den här bloggen årets sista lista.
Gott slut och gott nytt alla ni fina som tittar in här och läser mina ord.
Tack för ett fint 2017!
confetti, lund

Tio händelser som varit bra det här året?
1. Alla grejer jag gjort ihop med min familj.
2. Promenader vid havet och skogen, själv eller med en vän.

ina, pålsjö skog, helsingborg

3. När jag och Ina har umgåtts.
4. Alla bra böcker jag läst tillsammans med Bokbönorna.

saturday, dinner at rutabaga, grand hotel, stockholm

5. Middagen på Rutabaga med familjen.
6. Marias och Markus kärlekfyllda bröllop.

saturday, me and ingrid, day trip to nimis, kullaberg

7. Utflykten till Nimis med Flingan.
8. Resan till Japan.

saturday, day trip to varberg, varberg

9. Dagsturen till Varberg med Trojkan.
10. Den lugna julhelgen.

Två händelser som varit sämst det här året?
1. Att jag har haft migrän fler gånger än tidigare år.
2. Att jobbstressen fått ta överhanden under många veckor och månader.

Vad har du lärt dig i år?
Att det är bäst att låta känslorna vara med även i jobbiga situationer. Annars äter det på dig efteråt ändå.

Blev året som du har tänkt dig?
Nej, bättre än vad jag vågade hoppas.

Vad har du mest lyssnat på för musik?
Spotify säger det bäst, som vanligt:
my year in music 2017
my year in music 2017
Är dock oerhört förvirrad över att den genren jag lyssnat mest på är Deep Swedish Indie Pop. Är jag en person som lyssnar på sånt? Min självbild och min musiksmak stämmer tydligen inte alls överens.

mv5bmji1mdexodg0mv5bml5banbnxkftztgwmji4mta2mji-_v1_sy1000_cr006741000_al_
Vad har du tittat på? (film, tv, serier…)

Årets roligaste tv-serieupptäckt är GLOW! Förutom det har jag mest fortsatt följa mina gamla vanliga: Grey’s Anatomy, How To Get Away With Murder, Game of Thrones, Homeland, iZombie, The Good Place och diverse NCIS.

Filmmässigt har Hidden Figures och La La Land gett mig störst intryck.

tumblr_ohtlcjxeia1u4mwxfo1_540

Vilka människor har du hängt mest med år?
Trojkan, min bokklubb och mina kollegor.

Vilka nya personer har du lärt känna i år?
Maja och Philip plus nya kollegor på jobbet.

Vad är det vackraste du fått i år?
Positivt antagningsbesked till skrivarkursen.

Vad är det bästa du har läst?
Det kommer en separat sammanfattning av böckerna jag läst under 2017 så småningom, men här är fem stycken jag tyckt extra mycket om.
genier av moa gammel
Genier av Moa Gammel.

kunskapens frukt av liv strömquist
Kunskapens frukt av Liv Strömquist.

ölandssången av tove folkesson
Ölandssången av Tove Folkesson.

grief is the thing with feathers by max porter
Grief is the thing with feathers av Max Porter.

de kommer att drunkna i sina mödrars tårar av johannes anyuru
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Reste till Japan, sökte och kom in på en skrivarkurs och började tycka om yoga.

Vad var din största framgång i år?
Att jag äntligen börjar känna mig som mig själv igen.

Bästa köpet?
Resan till Japan och all mat jag ätit.

Vad spenderade du mest pengar på?
Resor och mat.

Vad önskar du att du gjort mer?
Andats djupt och lyssnat på min kropp.

monday, my birthday, at olsons skafferi, helsingborg
Vad gjorde du på din födelsedag i år?
Jag åt pasta carbonara på restaurang tillsammans med Flingan.

Vilket datum från året kommer du alltid att minnas?
Den 29 november.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Gladare! Är så glad och tacksam över det. Äntligen!

me, midsummer's eve, karlskrona
Mest stolt över?
Mig själv.

Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov. Men människor som står mig nära har tyvärr fått tråkiga besked och det känns väldigt sorgligt. Och som motvikt har två vänpar blivit föräldrar för första gången <3

saturday, at marienlyst with la familia, celebrating my mum's birthday, helsingör
sunday, amsterdam
friday, playa del cura, gran canaria
friday, kamakura, japan
Vilka länder besökte du?
Danmark, Nederländerna, Spanien och Japan.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja, att jag inte haft migrän så många gånger och att jag inte haft så jävla ont när jag har mens.

Vem saknade du?
De som står mig nära <3

Vad fick dig att må bra?
Promenader i skogen och vid havet, att yoga och att umgås med människor jag tycker om.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag tänker lyssna på min kropp mycket mer. Jag tänker fortsätta yoga. Jag tänker fortsätta stå upp för mig själv. Och jag tänker ge mig hän.


Listor från tidigare år hittar ni här:
2016, 2015201420132012 och 2011

Detta inlägg publicerades i höst, sommar, summan av kardemumman, våren, vinter. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till 2017 års sista lista

  1. Ellen Lindberg skriver:

    Fina, fina du! Hoppas att 2018 blir prick som du vill ha det!

  2. vasterdrottningen skriver:

    Fint att du, överlag, verkar ha haft ett bra och roligt år, även om dalar tyvärr är nästintill omöjliga att styra över. Extra tack för boktips, under 2018 hoppas jag läsa mer än jag gjorde i fjol. Tips tillbaka är Fredrik Backmans ”björnstad” och uppföljaren ”vi mot er”, som var mina favoriter under året. Gott nytt år, hoppas det rymmer allt du önskar dig!

  3. Pingback: 2018 års sista lista |

Lämna en kommentar