helgen som gick: mat och musik

Nu är det nästan helg igen och jag tänkte att vi startar den med att kolla på vad jag gjorde förra helgen. Fin uppladdning, va? Ja! Så, för en vecka sedan tog jag tåget till Malmö tillsammans med Maja.
friday, dinner at rebell with maja, malmö
friday, dinner at rebell with maja, malmö
friday, dinner at rebell with maja, malmö
Vi började med att äta middag på Rebell. Grillad halloumi med hallon, gurkskivor och creme fraiche, mac ‘n cheese och så pommes med tryffelmajonnäs. Allt var gott men halloumin var godast, särskilt i kombination med vårt samtal som som vanligt rörde allt från livets tvära kast till böcker.
friday, concert with annika norlin, säkert!, and vegakören, vega choir, sankt johannes church, malmö
Efter middagen hade vi supertur och fick plats på nästförsta bänkraden i Sankt Johannes kyrka. Det var dags för konsert!
friday, concert with annika norlin, säkert!, and vegakören, vega choir, sankt johannes kyrka, church, malmö
friday, concert with annika norlin, säkert!, and vegakören, vega choir, sankt johannes church, malmö
friday, concert with annika norlin, säkert!, and vegakören, vega choir, sankt johannes church, malmö
Annika Norlin, eller Säkert! som är ett av hennes artistprojekt, höll konsert tillsammans med Vegakören (en av de körer som hör till kyrkan vi befann oss i). Jag är oerhört svag för Annika Norlin och har lyssnat på henne sedan jag insåg hennes storhet på Säkert!s andra skiva Facit. Hennes låttexter kryper sig in överallt. Extra speciellt var det så klart i fredags eftersom hon hade uppbackning av kören. En av hennes nyaste låtar, Skadat exemplar, kändes extra skör och finstämd tillsammans med körens röster. Konserten var med andra ord verkligen speciell.

Andra gånger jag har sett Säkert! kan du läsa om här och här. Inser nu att båda föregående gånger också varit i Malmö, men på andra ställen.

saturday, ramen at barski, helsingborg
I lördags gjorde jag inte många knop på dagen. Jag ställde in min planerade träning, tog sovmorgon, åt långsam frukost och läste i bokklubbsboken. Gick en promenad i Pålsjö skog och andades. Lagade vegetarisk lasagne så att det blev matlådor. Allt i min egen takt. Skönt!

På kvällen traskade jag och Ida ner på stan för att äta ramen och titta på folk. Vi var på Barski, så klart, det bästa, men nog också det enda, stället i stan som serverar ramen. Jag är ett stort fan av deras Southern Fried Chicken Ramen, som syns på bilden, men valde i lördags en annan variant med fläsk. En måste ju förnya sig lite ibland. Och den var också god, men inte lika god som den med kyckling. Vårt samtal snurrade runt dejter, folks märkliga beteenden och hösten.

sunday, sponge cake and sunset with ingrid, gröningen, helsingborg
sunday, sponge cake and sunset with ingrid, gröningen, helsingborg
sunday, sponge cake and sunset with ingrid, gröningen, helsingborg
Söndagen gick i samma makliga tempo som lördagen. Jag promenerade, läste och styrde upp grejer hemma inför arbetsveckan som är nästan slut nu. När jag var i princip redo att slänga mig på soffan fick jag ett sms från Humlan:
Jag har bakat sockerkaka och tänker äta den på Gröningen kl 20 och du får gärna hänga på ❤️ 
Efter lite funderande skrev jag: Jag kommer!
Och en timme senare satt vi där och diskuterade veckan som gått, träning och kompisar medan vi mumsade på Ingrids megagoda sockerkaka med äpple i. Dennis kom också förbi och eftersom han nyligen bott i Sydkorea gled vi över till samtalsämnen som hans nya lägenhet och koreansk mat. När jag gick hem var det mörkt trots att klockan bara var lite efter 21.

Detta inlägg publicerades i äta bör man annars dör man, höst, musique, påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar